1.1.MOTIVATIA
Obiective operationale: 1.Sa enumere formele motivatiei;
2.Sa explice fiecare forma a motivatiei;
3 .Sa exemplifice forme ale motivatiei , folosind exemple din experienta personala.
4.Sa defineasca optimul motivational
Metode :
4.Sa defineasca optimul motivational
Metode :
1.Expunere-atingerea obiectivului 1( 20 min)
-->Definirea motivatiei -->Caracterizarea si enumerarea tipurilor de motivatie
-->Definirea si explicarea optimum motivational 2.Chestionar: Cand invat, de ce invat?/Cand nu invat, de ce nu invat?( la o anumita materie)-atingerea obiectivelor 2 si 4(10 minute)
-->Intrebarea va fi adresata elevilor iar acestia vor nota cel putin cinci raspunsuri fiecare.-->Raspunsurile vor fi analizare si vor fi identificate tipurile de motivatie.
3.Metoda Lotus- atingerea obiectivului 3( 15 minute)
-->Conceptul optimum motivational se va scrie in centrul tablei
-->Copiii sunt rugati sa se gandeasca la aplicatiile si ideile legate de tema centrala
-->Ideile vor fi trecute in “petalele nufarului”, dupa care ideile deduse devin teme centrale pentru alte “petale”
4.Debriefing-5 minute
-->Prezentarea concluziilor
-->Intrebari adresate elevilor: Cum vi s-a parut aceasta lectie?V-au placut jocurile pe care le-am desfasurat?
Continut
Definitie: Ansamblul starilor de necessitate ale organismului care orienteaza si dirijeaza comportamentul pe directia satisfacerii lor.
Functii:
1) de activare interna difuza si de semnalizare a unui dezechilibbru fiziologic sau psihologic;
2) de declansare a actiunilor effective;
3) de directionare, orientarea si centrarea atentiei pe scop;
4) de sustinere si energizare, mentinerea comportamentului declansat.
Tipuri:
1. Trebuinte=structuri motivationale bazale si fundamentale ale personalitatii, fortele ei motrice cele mai puternice reflectand, cel mai pregnant, echilibrul biopsihosocial al omului in conditiile solicitarilor mediului extern.
Clasificare:a) trebuinte primare( innascute): biologice ( foame, sete, sexulitate), fiziologice (miscare, relaxare-descarcare);
b)trebuinte secundare( dobandite): materiale ( de locuinta, confort), spirituale ( de cunoastere, estetice, etice), sociale( comunicare, cooperare).
O clasificare interesanta este facuta de catre psihologul american Abraham Maslow, prin Piramida trebuintelor:
2.Motivele=reactualizari si transpuneri in plan subiectiv ale starilor de necesitate;
Motivul este mobilul care declanseaza, sustine energetic si orienteaza actiunea.
3.Interesele=orientari selective, relativ stabile si active spre anumite domenii de activitate.Implica constanta, organizare si eficienta, fiind astfel superioare trebuintelor si motivelor.
4.Convingerile=idei adanc implantate in structura personalitatii, puternic traite afectiv, care imping, impulsioneaza spre actiune.Nu orice idee este o convingere, ci aceea care reprezinta o valoare, o certitudine, care ajuta In distingerea intre bine si rau, frumos si urat, adevar si minciuna , etc.
5.Idealurile=proiectii ale invidului in sisteme de imagini si idei care ii ghideaza intreaga existenta.Structura psihologica a idealului cuprinde trei elemente: sensul si semnificatia vietii , scopul vietii si modelul de viata.
6.Conceptia despre lume si viata=formatiune motivationala cognitiv-valorica de maxima generalitate, ce cuprinde ansamblul parerilor, ideilor, teoriilor despre om, natura, societate.
Structuri motivationale
*Motivatia pozitiva( stimulari premiale, efecte benefice) si motivatia negativa(Stimuli aversivi, abtinere, evitare, refuz)
*Motivatia intrinseca ( sursa generatoare in subiect) si motivatia extrinseca (sursa generatoare in afara subiectului);
*Motivatia cognitiva ( nevoia de a sti, cunoaste) si motivatia afectiva (nevoia de a se simti bine in compania altor persoane).
Anexa:Chestionar scurt- Cand invat, de ce invat?/Cand nu invat, de ce nu invat?( la o anumita materie)
Enumerati cel putin cinci raspunsuri la fiecare intrebare.Analizati raspunsurile si identificati tipurile de motivatie.
Optimum motivational
=Intensitate optima a motivatiei care sa permita obtinerea unei performante inalte sau cel putin a celor scontate.
Exista 2 situatii:
-cand dificultatea sarcinii este perceputa corect;
-cand dificultatea este perceputa incorect, prin subapreciere( submotivatie) sau supraapreciere( supramotivatie) => esec;
Nivelul de aspiratie= stimul motivational care impinge spre realizarea unor progrese si autodepasiri evidente. Acesta trebuie sa fie cu putin peste posibilitatile de moment, pentru a obt ne un efect pozitiv.
Bibliografie:
Cristina-Elena, D. (2011). Retrieved November 15, 2011, from www.scribd.com: http://www.scribd.com/doc/52091911/Proiect-de-lectie-formele-motiva%C5%A3iei-si-optim-motiva%C5%A3ional
Psy Opinie. (n.d.). Retrieved November 15, 2011, from www.blogspot.com: http://psyopinie.blogspot.com/2008/03/proiect-de-lectie.html
Zlate, M., Cretu, T., Mitrofan, N., Anitei, M. (2005). Psihologie.Manual pentru clasa a X-a. Bucuresti: Ed.Aramis.
TEST DE EVALUARE ( 60 MINUTE)
-10 PUNCTE DIN OFICIU
TEST DE EVALUARE ( 60 MINUTE)
-10 PUNCTE DIN OFICIU
Subiectul I -30 puncte
A.Cititi cu atentie urmatoarele enunturi:
1.Toate motivele sunt constiente.
2.Prioritatile motivationale sunt independente de varsta si trasaturile de personalitate.
3.Idealurile sunt specifice exclusive omului.
4.Performanta intr-o activitate este direct proportionala cu intensitatea motivatiei.
5.Este firesc ca formele motivatiei socio-culturale sa se subordoneze celor biofiziologice.
a) Pentru fiecare dintre enunturile de la 1 la4, scrieti cifra corespunzătoare enuntului si
notati în dreptul ei litera A, dacă enuntul este adevărat, sau F, dacă enuntul este fals.
10 puncte
b) Pentru enuntul 5, transcrieti cuvântul/sintagma care determină caracterul eronat al
enuntului, realizând totodată si înlocuirea cuvântului/sintagmei, astfel încât enuntul să
devină adevărat. 10 puncte
c) Precizati doua dintre trasaturile motivatiei intrinseci. 5 puncte
d)Construiti un enunt corect din punct de vedere psihologic , folosint constructul “optimum motivational”. 5 puncte
Subiectul al II-lea-30 puncte
Motivatia este ansamblul stimulilor externi care determina comportamentul.
A.Enumerati functiile motivatiei. 5 puncte
B.Descrieti succinct doua dintre tipurile motivatiei. 5 puncte
C.Ilustrati, printr-un exemplu concret, motivatia afectiva. 5 puncte
D.Formulati un argument prin care sa sustineti afirmatia, potrivit careia “ Conceptia despre lume si viata reprezinta o structura motivationala globala cu rol strategic in raport cu orientarea comportamentului. “ 15 puncte
Subiectul al III-lea -30 puncte
A.Urmatorul text contine concepte psihologice : “ Motivul este mobilul care declanseaza, sustine energetic si orienteaza actiunea”.
1. Precizati la ce face referire textul, evidentiind cele doua segmente componente ale motivului. 5puncte
2.Precizati, in aproximativ zece randuri, o modalitate prin care gandirea este implicata in desfasurarea motivatiei. 10 puncte
B. Stiind că în realizarea unei sarcini este importantă evaluarea dificultătii ei, ceea ce
determină antrenarea întregului sistem psihic, dar cu precădere a proceselor de autoreglare:
1. Descriei cele doua situatii in care putem vorbi despre optimum motivational.. 5 puncte
2. Argumentati succint faptul că optimul motivatonal se corelează cu optimul volitiv. 10puncte
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu